Tofu Tika Masala

 
Hej!
 
här kommer receptet på en snabblagad Indisk rätt med alspånsrökt tofu. Tofun jag använde kommer från Yi-Pin. Jag är verkligen glad att jag hittade den tofun, man slipper marinera den för smaken finns redan. Det är skönt när man vill att det ska gå snabbt att laga mat.
 
Så här gör du:
 
2 port
 
Ingredienser:
 
1 liten gul lök
3 msk mjölkfritt margarin
3 vitlöksklyftor, skalade
1 medelstor bit ingefära, skalad och riven
4 msk tika/garam masalakrydda
1/2 citron, saften
230 g krossade tomater
8 körsbärstomater
2 dl havregurt
1 dl havregrädde
1/2 tsk salt
2 tsk socker
ev lite vatten
250-300 g rökt tofu
Färsk koriander
Ev röd chili 
 
 
Skala och hacka löken fint. Hetta upp en panna och fräs löken i margarinet. Pressa ned vitlöken och riv ned ingefäran. Tillsätt tika/garam masalakryddan. Fräs allt en stund. Pressa ned citronsaften och häll i de krossade tomaterna. Sedan tillsätter du körsbärstomater, havregurt och havregrädde. Salta och sockra. Låt allt puttra i ca 10 min, eller tills tomaterna spricker. Lägg till sist i tofun som du tärnat. Låt allt puttra ytterligare fem minuter. Strö över hackad koriander och skivad chili.
 
 
Till den här grytan serverar jag basmatiris eller om jag har tid så gör jag ett naan eller chapatibröd till. Båda de recepten finns under kategorin "Baka".
 
Ha en fin kväll!
 
Ps. Ni har väl inte missat att jag nyss gett ut en kokbok? "Maggies skafferi-vegansk mat för hela familjen" Den finns att beställa HÄR: www.maggiesskafferi.se
 
 
 
 
 
#1 - - Liselotte Johansson:

Det ser jättegott ut. Nu har jag äntligen kommit mig för att beställa din bok. Det ska bli spännande att titta i den.

Svar: Tack! Ja, så roligt!! Jag har skickat den nu. Hoppas du hittar en massa matinspo! Kram
Maggiesskafferi

#2 - - Angelica Wåhlin:

Men mums, så hungrig jag blev nu!

Svar: Ja, detta är så gott! Kram
Maggiesskafferi