Garam Masala med Kikärtor och Spenat

 
Hej alla fina!
 
Hoppas ni har en fin fredag!
Ikväll ska jag åka iväg på ett julmingel på ett produktionsbolag som jag jobbat endel med. Det ska bli jättetrevligt! Skönt att få lite egentid också;) Innan jag åker iväg tänkte jag att jag skulle lägga upp detta recept. Den här Indiska grytan gjorde jag för ett par veckor sedan. Det är verkligen gott med varma grytor så här års. Den här grytan är lätt att göra, och dessutom går den snabbt att få till. Till grytan serverar jag basmatiris, mango chutney och chapati som är ett Indiskt pannbröd. Du hittar recept på det under "Vegansk Bakning" här på bloggen. 
 
 
2 - 4 port
 
Ingredienser:
 
1/2 dl olja
1/4 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
1 liten bit ingefära, skalad och hackad
7 stora champinjoner, rengjorda och delade
1/2 röd chili, hackad
1 dl vatten
2 1/2 dl havregrädde
200 g färsk spenat
250 g kikärtor
3-4 msk garam masalakrydda (Jag använde Santa Marias färdiga. )
2 msk gurkmeja
1 msk socker
Färsk koriander
Salt
 
Hetta upp oljan i en gryta. Fräs lök och vitlök mjukt. Lägg i ingefära, champinjoner och chili och fräs ytterligare en liten stund. Häll i vatten och grädde. Tillsätt garam masala, socker och gurkmeja. Tillsätt kikärtorna. Låt allt puttra på medelstark värme i ca 15 min. Lägg i spenaten och koka i 5 min till. Smaka av med salt och strö över hackad koriander efter smak.
 
 
 
 
Detta är verkligen en supernyttig och god gryta! Jag kan verkligen rekommendera er att göra den.
 
Ha en fin helg!
 
KRAM
 
 
 
#1 - - Anonym:

Måste testa :)

Svar: Ja, gör det!:)
Maggiesskafferi