Gräddig citron- och kronärtskockspasta

 
HEJ!
 
Hoppas ni haft en fin start på den här veckan!
Äntligen har sommaren hittat hit- vi har sol och varmt- så lättare allt blir!
 
Idag måste jag bara dela med mig av denna pastadröm- gräddig citron- och kronärtskockspasta!
Jag använde färska kronärtskockor för de är mycket rundare och sötare i smaken än kronärtskocksbottnar på burk. Men det går såklart bra att använda burkvarianten om man vill det.

2 port

Ingredienser:

vatten
salt
6-8 kronärtskockor 
olja
2 vitlöksklyftor, skalade och fint hackade
4 dl havregrädde 
skalet från en ekologisk citron 
salt och vitpeppar 
kokt linguine till 2 pers
nymald svartpeppar 
olivolja 
vegansk parmesanost eller malda cashewnötter 
flingsalt
 
 
Koka upp vatten och salt i en stor kastrull tillsammans med kronärtskockorna.
Lägg en tallrik på dem som tyngd så de inte flyter upp. Koka i ca 40 min. Häll av vattnet.
Skala av bladen på kronärtskockorna tills du kommer till botten. Ta bort luddet och skär botten i bitar. Fräs vitlöken i oljan och häll över grädden. Riv ned citronen. Låt allt koka ihop en stund . I med kronärtskockorna och smaka av med salt och peppar. Blanda ned nykokt, väl avrunnen linguine och blanda väl. Lägg upp på fat och vrid lite mer svartpeppar över. Droppa olivolja över och riv parmesanost över alt strö malda cashewnötter över. Avsluta med att strö över lite flingsalt. 
 
 
Så vackra de är kronärtskockorna!
Jag fick hem ett helt lass direkt från Italien där de skördas nu. Sånt är julafton för mig må ni tro, haha!
 
 
Fick också hem ekologiska citroner, så jag passade på att göra lemonad av en del.
Receptet kommer inom kort på Instagram.
 
Ha en fortsatt findag nu- jag ska jobba en stund till och sedan ska jag hämta barnen.
 
Kram 
 
Maggie