Grönkålspizza med mozarellaost

 
HEJ!
 
Det var en vecka sedan jag uppdaterade bloggen sist- veckorna springer verkligen iväg!
Som de flesta av er säkert vet så är jag desto mer aktiv på Instagram- om ni inte redan hittat mig där så in och kika vetja!
 
Jag lägger också ut flera recept där som inte hamnar här på boggen.
 
Idag tänkte jag bjuda er på nått riktigt gott som passar till helgen:
Grönkålspizza med mozarellaost och rostad mandel.
Ja, ni hör ju hur gott det låter:)
 
 
Ingredienser:
 
2 medelstora pizzor:

Ingredienser:

25 g jäst
1,5 dl ljummet vatten
0,25 dl olivolja 
1 msk agavesirap eller annan sötning
3,25 dl vetemjöl special 
0,5 dl rågmjöl
1 tsk salt 

4 msk havrefraiche 
4 vitlöksklyftor 
3 grönkålsblad
250 g vegansk mozzarella 
olivolja
flingsalt
nymald svartpeppar 

Smula ned jästen i en bunke. Lös upp den med vattnet. Tillsätt olivolja, agavesirap och salt.
Häll ned mjölet och blanda ihop till en deg. Jäs under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda den och dela den i två delar. Kavla ut två runda pizzabottnar. Lägg dem på varsin ugnsplåt och bred ut havrefraiche på bottnarna. Pressa vitlök över. Skär bort stammarna från grönkålsbladen och hacka grönkålen. Strö den över pizzorna. Toppa med mozzarellan som du skivat, ringla över olivolja och salta och peppra. Grädda pizzorna i ugnen i 10 -12 min tills de fått fin färg. Under tiden rostar du mandelspån i en torr och het stekpanna. Strö mandeln över pizzorna innan servering.
 
Detta tillsammans med ett glas vitt vin- SÅ gott!
 
 
Ha nu en riktigt fin helg- skickar med en bild på en liten anemonbukett också:)
 
Kram Maggie