Barnyoga!

 
( Detta inlägg är ett samarbete med Barnyoga.com. )
 
HEJ!
 
Ni som följt mig ett tag vet att jag yogar regelbundet. Minst en gång i veckan måste jag yoga, annars fungerar inte kroppen som den ska:) Förut gick jag klasser men just nu yogar jag bara hemma. Så enkelt att bara rulla fram mattan, tända ljus och sätta på avslappnande musik. Den yogaformen jag gör kallas Ashtanga Yoga- en lite intensivare form av yoga. Passar mig perfekt!
 
Jag har en liten dröm om att en dag gå en yogautbildning på en varm plats någonstans. Kanske i Indien, på Goa som jag besökt förut. Men tiden för det finns inte riktigt nu. Ska jag göra det vill jag göra det helhjärtat och åka iväg helt själv.
 
När Barnyoga.com hörde av sig till mig för ett tag sedan och frågade om jag ville gå en av deras kurser blev jag jätteglad! Detta är ju ett litet steg på vägen och perfekt för mig just nu eftersom kursen jag valde är på distans och inte kräver några fysiska träffar. Den heter "Diplomerad Barnyogaledare".
 
Jag har påbörjat kursen och tycker att den är väldigt pedagogisk och tydlig. Upplägget är noga genomtänkt för att man ska få ut så mycket som möjligt av kursen. 
 
Vad du får under utbildningen:
 
 
– Ett välskrivet kompendium
- Fyra Yogasagor i text och bilder
– Hur du enkelt kan leda Familjeyoga!
– Tips och idéer hur yogan kan integreras i barnens vardag.
– Lära dig hur du skriver egna yogasagor.
– Andnings-, meditation- och avslappningsövningar.
– Generöst med tid för samtal, problemlösning och vi delar med oss av tips.
– Börja undervisa varandra så att du direkt efter utbildningen är du redo att lära ut!
– En enkel genomgång av yogans filosofi och etik samt hur du kan jobba med affirmationer.
– Möjlighet att köpa hjälpmedel i form av barnyogakort, affirmationskort, klangspel, vetehjärtan m.m.
– Ett bibliotek av asanas att kunna använda när du skriver sagor.
– Praktiska råd om förberedelser, pedagogik och kommunikation.
 
Vad du får efter utbildningen:

 

– Ett välförtjänt diplom som Barnyogaledare (pdf-format).
– Du får ett helt bibliotek av Yogasagor – nämligen alla Yogasagor dina deltagarkompisar skriver!
– Gå med i det fantastiska nätverket “Diplomerade Barnyoga/Tonårsyogaledare” på Facebook. Där har alla diplomerade Barn- & Tonårsyogaledare möjlighet att hålla kontakten, tipsa och hjälpa varandra.
– Barnyogaledarutbildningen är en del av utbildningen "Certifierad barn- och tonårsyogalärare". En utbildning om 95 timmar med moduler från terapeutisk yoga som är godkänd av Yoga Alliance.

 
 När jag praktiserar det jag lärt mig övar jag med barnen. Perfekt att ha tre barn! Det är ju nästan en halv yogaklass, haha! Vi har verkligen en rolig och mysig stund tillsammans. Jag kan varmt rekommendera att yoga med dina barn! Deras självkänsla stärks, deras kroppsuppfattning ökar och andningen medvetandegörs. Dessutom stärks banden mellan föräldrar och barn.
 
 
Ibland tar det en stund innan vi samlar ihop oss.
 
 
Är man sex år har man mycket spring i benen!
 
 
 För att inte tala om när man är tre år!
 
 
Om jag är lugn blir de lugna. Oftast.
 
 
Samlade!
 
 
Snart kommer avslappningen och lugnet. 
 
 
Koncentration.
 
 
Barnyoga är verkligen ett sätt att ha roligt tillsammans också!
 
Om utbildningen

Distansutbildningen "Diplomerad Barnyogaledare" är för dig som vill leda yoga för barn i åldrarna 3-11 år. Gå när och var du vill. Från din dator, surfplatta eller smartphone – i din egen takt, du har tillgång till utbildningen i ett helt år. Kursen innehåller inga fysiska träffar.

Våra deltagare är pedagoger/lärare/medarbetare från förskolor och skolor, yogalärare, föräldrar, mor- och farföräldrar med flera. Du behöver inga andra förkunskaper än att du är nyfiken på barn och yoga.

Utbildningen sker i tre steg där varje steg kostar 2 495 kr. Men med koden MAGGIES får du hela 40% rabatt tom sista mars. Ange koden i kassan för att ta del av rabatten.

Mer info och bokning sker på: https://barnyoga.com/webbutbildning/

 
  

Om Barnyoga.com

 Barnyoga.com har sedan år 2012 utbildat över 1 500 Barn – & Tonårsyogaledare i Norden och vi fortsätter. Barnyoga.coms grundare och huvudlärare är Angelica Henriksson @angelica.henriksson . Sedan 2019 erbjuder vi även Certifierade Barn- & Tonårsyogalärarutbildningar registrerade hos Yoga Alliance, Distansutbildningar och Workshops. Delar av utbildningarna är utvecklade av Josefin Wikström, Yogaterapeut med specialinriktning psykiatriska sjukdomstillstånd som också är den del av Team Yogobe. Vår vision är att så många barn och tonåringar som möjligt ska få möjlighet att dra nytta av yogans fördelar.

 Hoppas verkligen ni blir inspirerade att yoga med era barn och söka kursen! 

 Trevlig helg!