Ugnsrostad blomkålsoppa med curry

 
HEJ!
 
Hoppas ni har haft en bra dag!
Värmen är på väg sägs det och redan idag hade vi runt 17 grader och sol här. Underbart! 
 
Eftersom jag jobbar hemifrån så har jag möjligheten att ta en paus när jag vill och det gjorde jag idag mitt på dagen! Jag cyklade iväg till affären och köpte lite plantor. Sedan planterade jag dem. Det blev så fint- tänk vad lite grönt kan göra. 
 
Till middag ikväll blir det Ugnsrostad blomkålsoppa med curry. Har ni smakat den kombon- jag höll i alla fall på att trilla av stolen när jag smakade detta för första gången. De smakerna gifter sig verkligen! 
 
Här kommer receptet:
 
4 port
 
Ingredienser:
 
1 stort blomkålshuvud, ansat och delat i mindre bitar
olja
2 msk curry
salt
vit- och svartpeppar
knappt 1/2 l vatten
1 1/2 grönsaksbuljongtärning
2 dl Oatly´s matlagningsgrädde
1 msk mjölkfritt margarin
salt
vitpeppar
svartpeppar
 
 Sätt ugnen på 200 grader. Ansa blomkålen och dela det i små buketter. Läg dem på en ugnsplåt och ringla lite olja över. Tillsätt curryn och salta och peppra. Baka i ugnen 15-20 min. Koka upp vattnet och buljongtärningen. Lägg ned blomkålen och tillsätt grädden. Låt allt få ett uppkok. Mixa allt slätt med en mixerstav. Runda av med margarinet och salta och peppra efter smak.
 
 
 
Så gott!
 
 Ha en fin kväll nu!