Vegansk Soup Pistou

 
( Inlägget innehåller annonslänkar. )
 
HEJ!
 
 Den här klassiska franska rätten är en riktigt mustig och värmande historia!
Soup Pistou är en Toscansk grönsakssoppa som har Italienska influenser.
Jag har såklart veganiserat rätten och gjorde min egen version av pistoun- eller peston.
 
Istället för pinjenötter- som jag inte hade hemma;) så tog jag pistagenötter. Herrejösses så bra det passade med basilikan och olivoljan! Ni måste testa detta! Den peston som blev över använde jag som smörgåspålägg, så gott!
 
Här kommer receptet:
 
6 pers
 
Ingredienser:
 
 1 gul lök, skalad
3 klyftor vitlök, skalade
1 liten purjolök
6 potatisar av fast sort
150 g haricots verts
1 selleristjälk
1 bit rotselleri, skalad
4 tomater
Olivolja
1,4 l vatten
4 tärningar grönsaksbuljong
1 msk Herbes de Provence (torkade franska örter)
400 g stora vita bönor
Salt
Svartpeppar, nymalen
Persilja, hackad
 
Pistou:
 
3 dl pistagenötter, skalade
1 kruka basilika, hackad
3 vitlöksklyftor, skalade
1 dl olivolja
Salt
Peppar
 
 
 
Skala löken och skär den grovt. Hacka vitlöken fint. Skölj och strimla purjolöken.
Skala potatisen och skär den i tärningar. Dela haricot verts mitt itu. Strimla sellerin.
Skala och skär rotsellerin i tärningar. Skär tomaterna i mindre bitar. Fräs lök och vitlök i olivolja
utan att det tar färg.
Lägg i potatis, haricot verts, selleri och rotselleri och låt fräsa med några minuter.
Blanda i tomater, vatten, buljong och kryddor.
Sänk värmen och koka på svag värme under lock cirka 40 minuter.
Låt bönorna rinna av. Tillsätt dessa i grytan och koka ytterligare cirka 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar. Servera soppan tillsammans med färsk persilja och pistou.
Pistoun gör du genom att först hacka pistagenötterna grovt.
Mixa ihop dem med vitlök och basilika. Tillsätt olivolja och fortsätt mixa till en sås. Smaka av med salt och peppar.
 
 
 
 
En riktigt härlig festmåltid är detta som passar bra som bjudmat. Servera soppan och pistoun med färska baguetter eller surdegsbröd.
 
Har ni sett min nya Le Creuset gryta? Färgen heter Mist Grey och den och andra färger hittar du hos Cervera genom att trycka HÄR
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie
 
#1 - - Lennart:

Ser fint ut.

Svar: Tack, den var riktigt god!
Maggiesskafferi