Blueberry Banana Bread

 
HEJ!
 
Här kommer receptet på ett ljuvligt gott bananbröd som är sockerfritt! I mitt gamla recept använde jag rörsocker men insåg att det ju inte alls behövs! Dadlar innehåller fruktsocker men är ett bättre alternativ än vitt socker om man vill dra ned på det. 
Till brödet gjorde jag en topping eller frosting som passar superbra till brödet. 
 
1 bröd
 
Ingredienser:
 
3 mogna bananer
10 dadlar, urkärnade
1 dl kokosolja, smält
1 tsk äppelcidervinäger
1 dl havremjölk
2 dl mjöl
2 dl mandelmjöl
0,5 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl frysta blåbär
1 banan, delad på längden
 
Topping:
 
2 dl cashewnötter
1 krm salt
1-2 msk citronsaft
2 msk agavesirap
2 msk kokosolja, smält
1/2 dl vatten
 
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Mosa 3 bananer med en gaffel. Mixa dadlar, kokosolja, äppelcidervinäger och mjölk i en mixer. 
Blanda de torra ingredienserna. Rör ned
bananblandningen i mjölblandningen till en
slät smet. Blanda ned blåbären. 
Smörj en avlång sockerkaksform med kokosolja.
Häll smeten i formen och tryck
ned en banan som du delat på längden.
Grädda i ca 45 min. Lägg cashewnötterna i blöt.
Efter 30 min - häll av vattnet och mixa alla
ingredienserna till toppingen.
Servera brödet tillsammans med toppingen
och färska bläbär.
 
 
 
 
 
#1 - - Lisa:

Vad gott det ser ut :)

#2 - - FSHD Daniel:

Ser väldigt gott ut! :)

Svar: Tusen tack! Ja, det var många goda smaker i detta!
Maggiesskafferi