Vegan Chocolate Banana Bread

 
HEJ!
 
Jag hade bestämt mig för att inte baka eller fotografera i helgen som var. Jag behöver vila lite under helgerna och fokusera på annat. Hur som helst så blev det ändå så att jag bakade i söndags ( Har ju uppenbarligen väldigt svårt att låta bli ;) och denna kaka blev bara så MAGISKT god! Så jag fotade den innan hela familjen smaskade i sig kakan igår kväll.
 
Här kommer receptet på världens godaste Choco Banana Bread!
 
 
Ingredienser:
 
3 medelstora mogna bananer ( + 1 till garnering.)
2,5 dl råsocker
1 dl kokosolja, smält
0,5 dl havremjölk
1 tsk äppelcidervinäger
3 dl mjöl
1,5 dl mandelmjöl
0,75 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 dl valnötter, grovt hackade
1 msk kokosolja till formen
2 tsk mjöl till formen
 
Mosa bananerna i en bakbunke. Blanda ned sockret. Smält kokosoljan och blanda den med mjölken och vinägern. Rör ned allt i bunken. Tillsätt mjöl, mandelmjöl, kakao, bakpulver, salt och valnötter. Rör tills allt blandas ordentligt. Smörj en avlång sockerkaksform med kokosoljan. Strö mjölet jämt över formen. Häll i smeten i formen och lägg en banan som du delat på längden på kakan. Tryck ned bananhalvorna lite lätt. Grädda kakan i ca 50-55 min i 180 grader. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Den ska vara lite kladdig, då är den klar. Ta ut kakan ock låt den svalna innan du skär upp den. Om man vill så kan man garnera kakan med smält choklad och pudra över lite florsocker. 
 
 
 
 
 Ser ni hur kladdig och krämig den blev?
 
 
Pröva gärna denna kaka, ni kommer att älska den!
 
Ha en riktigt fin vecka!
 
/Maggie
0 kommentarer publicerat i Bakning
Taggar: bakning, laktosfritt, veganskbakning, äggfritt