Pasta pomodori

 
HEJ!
 
Den här rätten behöver nog ingen närmare presentation. Den går att variera i all oändlighet. Basen är densamma. Jag brukar vara noga med vilka tomater jag använder till rätten. Vissa burktomater kan vara väldigt sura, dem undviker jag helst. Se till att tomaterna har en rund smak, det betyder att de var mogna när de skördades. Jag tillsätter alltid socker i min pasta pomodori, jag gillar när såsen är lite åt det sötare hållet.
Gör gärna dubbel sats så har du en fin tomatsås till pizza eller varma mackor till exempel.
 
4 personer (2 vuxna och två barn)
 
Ingredienser:
 
1/2 dl olivolja att steka i
1 gul lök, skalad
2 vitlöksklyftor, skalade
cayennepeppar
paprikapulver
1 burk tomatkross, ca 400 g
2 - 3 tsk socker eller annat sötningsmedel
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk tomatpuré
1 dl vatten
1/2 tsk balsamvinäger
Salt
Grovmalen svartpeppar
Basilika, färsk
 
Topping:
 
Basilikablad
Svartpeppar
Flingsalt
 
Hacka löken. Stek den i oljan i en tjockbottnad kastrull och krydda med cayennepeppar och paprikapulver. Häll över tomatkrosset. Tillsätt socker, buljongtärning, tomatpuré, vatten, balsamvinäger, salt och peppar. Koka allt i ca 25 - 30 min. Blanda ned hackad basilika. Ta bort såsen från värmen. Servera med kokt pasta. Garnera med basilikablad. Vrid över färskmalen svartpeppar och salta lite till.
 
 
Har ni sett vilket fint porslin?! Det fyndade jag förra veckan på en Secondhandbutik på Hantverkargatan i Stockholm. Har ju, som ni vet en förkärlek för blåvitt porslin:) 
 
 
Till pastan passar en härlig sallad gjord på blandsallad och minitomater i olika färger! Häll över olivolja och balsamicovinäger. Salta med flingsalt och nyriven svartpeppar.
 
Ha en magisk dag!
 
Ciao!
 
/Maggie