Vegansk saffranskrans med mandelmassa och kanel

 
 
HEJ!
 
Till julens alla fikastunder passar det väl bra med en saffranskrans!?
Så gott och vackert att ställa fram.
I min krans har jag mandelmassa och kanel. Sedan strör jag över mandelspån-
det blir lite extra festligt då tycker jag. 
 
Här kommer receptet:
 
1 medelstor krans
 
Ingredienser:
 
75 g mjölkfritt margarin
2,5 dl havremjölk
25 g jäst för söta degar
0,5 g saffran, mald
0,75 dl socker eller vit sirap
1 krm salt
6,5 - 7 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
50 g mjölkfritt margarin, rumsvarmt
75 g mandelmassa, riven
2 msk mald kanel
 
Topping: 
 
3 - 4 msk havremjölk
Pärlsocker
Mandelspån
 
Smält margarinet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm vätskan tills det blir
fingervarmt. Smula ned jästen i en bunke. Häll över degvätskan och tillsätt saffran,
socker/ sirap och salt. Blanda tills jästen löst sig. Tillsätt 5 dl mjöl,
blanda gärna med degkrokarna på en elvisp eller i en matberedare.
Häll i resten av mjölet och bearbeta degen tills det blir en smidig deg som släpper
från kanterna. Jäs degen under en bakduk i ca 40 min. Gör fyllningen under tiden
degen jäser genom att blanda alla ingredienser till den i en skål. När degen jäst klart,
knåda den på ett mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangel.
Bred ut fyllningen på degplattan. Rulla ihop den från långsidan.
Forma en krans. Skär snitt som är ca 1 cm breda. Du ska inte skära helt igenom.
Vik ut varje snitt åt varsit håll, snett bakåt. Lägg kransen på en bakplåt
med bakplåtspapper. Jäs underbakduk i 25 min. Pensla kransen med havremjölk
och strö över pärlsocker och mandelspån. Grädda kransen i mitten av ugnen
i 225 grader i ca 10 - 15 min.
 
 
Visst ser det både juligt och gott ut?!
 
 
 
Ha en fin kväll!
 
Maggie