Auberginesill med skärgårdstouch

 
Hej!
 
Nu närmar sig påsken och jag har tagit fram tre recept på påskmat som passar bra på påskbuffén. Det var min samarbetspartner FODI som bad mig ta fram recepten till deras blogg. Jag delar dem även här!
 Varje dag fram till påsk kommer jag att lägga ut recept på vegansk påskmat, så håll utkik!
 
Först ut är auberginesill med skärgårdstouch. 
 
1 burk
 
Ingredienser:
 
1 aubergine
 
Ättikslag:
 1,5 dl vatten
1 dl stevia strö eller strösocker
1/2 dl ättiksprit, 12%
5 kryddpepparkorn
5 svartpepparkorn
2 lagerblad
1 knivsudd salt
 
Sås:
 1 dl havrefraiche
0,5 dl vegansk majonnäs
2-3 msk röd tångcaviar
1/4 rödlök, fint hackad
1/4 kruka gräslök, fint hackad
1/2 kruka dill, fint hackad
1/2 citron, skalet
3 msk pressad citron
 salt
vitpeppar
 
 
Koka upp en kastrull med vatten. Under tiden skalar och skär du auberginen i sillstora bitar.
Koka bitarna i vattnet i 3 min. Häll av i ett durkslag och låt bitarna svalna helt.
Värm upp alla ingredienser till ättikslagen i en liten kastrull. När sockret smält, ställ åt sidan
och låt allt svalna. Krama ur vätskan ur auberginebitarna och lägg dem i ättikslaget.
Låt stå i 15-20 min. Häll av i ett durkslag. Gör såsen genom att blanda ingredienserna
till den i en skål. Smaka av med salt och peppar. Pressa försiktigt ut ättikslagen ur
auberginebitarna och blanda ned dem i såsen. Häll upp auberginesillen i en glasburk. 
 
 
Önskar er en fin påskvecka!
 
KRAM
 
Maggie