Carrot Cake Bliss Balls

 
Hej!
 
Idag när jag var och handlade upptäckte jag till min stora glädje att det har kommit in nyskördade grönsaker till butiken. Det är ett riktigt vårtecken! Jag älskar skiftena av säsongerna när det kommer in lite nya grönsaker och frukter. Så jag handlade bl a på mig nyskördade morötter som smakade helt underbart! Morötterna använde jag i dessa morotskakebollar, och det blev riktigt gott! León höll mig sällskap en stund medan jag gjorde bollarna. Han frågade mig om jag gjorde "veggobullar". "Nja, sa jag, jag gör godis.."  "Jaha," sa Leon. Jag lämnade köket en kort stund och när jag kom tillbaks hittade jag León med huvudet i skålen. Haha! Han älskar kaksmet den pojken. Både smeten och bollarna fick klart godkänt av León.
Här kommer receptet:
 
16 - 18 st
 
Ingredienser:
 
10 färska dadlar, urkärnade
2 dl havregryn
2 msk vegansk mjukost, typ Philadelphia
0,5 dl valnötter
1 skvätt citronsaft
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel
1/2 tsk muskot
2 små morötter, skalade och fint rivna
Kokosflingor
 
Mixa ihop alla ingredienserna utom morötterna med en stavmixer.
Degen ska vara lite "crunchy". Blanda ned de rivna morötterna.
Rulla bollar av degen. Rulla bollarna i kokosflingorna tills
de täcks helt av kokosen. Ställ in bollarna en stund i kylen så de får
stelna lite innan du serverar dem.
 
 
 En annan som fattade tycke för morotsbollarna var Vendela! När jag skulle fotografera bollarna så skulle ju hon självklart vara med och provsmaka.
 
 
 
"Hm.. Undrar hur de där smakar..?"
 
 
"Jag tar en!"
 
 
"Jättegoda!!"
 
 
"Jag lägger tillbaka den jag smakat på..."
 
 
"Eller, nej, förresten, jag äter upp den.."
 
Så, de här morotskakebollarna blev klart godkända av både fyraåringen och ettåringen!
Att de innehåller en massa nyttigheter är ju dessutom ett stort plus!
 
Ha en fin helg!
 
KRAM
#1 - - Liselotte Johansson:

Vad spännande med morotskaksbollar. Det ska jag testa att göra. Ha en fin söndag.

Svar: Ja, gör det! De är verkligen goda:) Ha det fint!
Maggiesskafferi

#2 - - Adrian Gustafsson :

Så fin blogg du har! :)
Har precis själv börjat blogga, kolla gärna in på passionateliving.blogg.se om du skulle vilja! :)

Svar: Tack så hemskt mycket! Vad kul att du tycker det:) Jag ska absolut kolla in din blogg, det låter spännande!
Maggiesskafferi