Mandelgifflar

 
God morgon!
Lyxiga frukostgifflar... Det är grejor det!
Dessa brukar jag förvara i frysen och så tar jag bara fram ett par gifflar, tinar dem och piffar till dem med lite florsocker.
 
25- 30 st
 
Ingredienser:
 
150 g mjölkfritt margarin 
4 dl sojamjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
Ca 11-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
1 dl mandelsmör
0,5 dl rörsocker
Florsocker
 
 
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt det hela bli 37 grader. Lös upp jästen i en degbunke i lite av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degvätskan, salt och socker. Häll sedan i mjölet, först ca 10 dl, och arbeta degen med degkrokar eller för hand. Tillsätt sedan resten av mjölet om det behövs. Degen ska inte vara kompakt, då har man tillsatt för mycket mjöl. Degen ska istället bli blank och släppa kanterna på degbunken. Täck med bakduk och jäs i ca 30-40 min. Ta upp degen och lägg den på ett mjölat bakbord. Knåda degen tills den blir smidig. Kavla ut degen till en fyrkantig platta, den ska vara mer rektangulär än kvadratisk.  Skär degrektangeln på mitten på längden. Sedan skär du ut trianglar. Blanda mandelsmöret med rörsockret. Lägg lite fyllning längst ned på triangeln. Rulla ihop triangeln nedifrån och mot spetsen. Lägg gifflarna på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Grädda gifflarna i ugnen i ca 250 grader i 8-10 min. När de är klara, ta ut dem och låt dem svalna innan du pudrar över florsocker.
 
 
 
Så goda!
Gifflarna äter jag med en sojalatte till. Eller två;)
Älskar söndagar när man har lite mer tid att lägga på frukosten. 
Ha en fin söndag!
 
KRAM
#1 - - Lina:

Men GUD vad glad jag blir att jag hittat din blogg! :D
Har letat länge efter en bra veganblogg (är vegan själv där inspirationen ibland tryter)
Ville bara säga att din blogg är superfin :) Här kommer jag kika in ofta!
Kram och hej!

Svar: Men så kul att höra! Vad glad jag blir:) Tack, ja, ibland "fastnar" man lite i matlagningen och behöver ny inspiration. Så är det för mig i alla fall:) Jag ska jobba lite mer på bloggen snart, så den får ny design och det blir lättare att hitta runt för er bloggläsare. Ha en fin kväll! Kram
Maggiesskafferi

#2 - - Sofie - 26, gift och gravid med nummer lillasyster:

Ser verkligen fantastiskt gott ut!

Svar: Tack snälla! :) Visst är det härligt med helgfrukostar?:)
Maggiesskafferi

#3 - - Liselotte Johansson:

Giffarna måste jag testa att göra. De ser supergod ut. Jag har tyvärr haft mycket på jobbet en tid och inte hunnit baka något på länge,

Svar: Ja, det tycker jag att du ska göra, de är verkligen jättegoda! Hoppas du får lite tid över för bakning snart:)
Maggiesskafferi