Spetskålsgratäng med citron och hasselnötter

 
HEJ!
 
Här om dagen utmanade jag mig själv i köket igen. Det var dags igen att pröva nya grönsaker som jag aldrig testat att tillaga förut. Den här gången blev det spetskål. Skulle du satt en spetskål i nävarna på den här tjejen för ett par år sedan skulle hon inte veta var hon skulle ta vägen, haha! Men sedan jag blev vegan har jag utmanat mig själv att våga testa nya saker. Och jag är SÅ glad att jag gjorde det. Den här gratängen blev bara så god! Enkel att slänga ihop var den också, så skynda iväg nu och köp en spetskål, för här ska lagas spetskålsgratäng med citron och hasselnötter!
 
2-4 port
 
Ingredienser:
 
3 msk mjölkfritt margarin
1 stor spetskål, sköljd
1 gul lök, skalad
1/2 tsk salt
3 dl havregrädde
1 dl havremjölk
3 msk mjöl
3 vitlöksklyftor, skalade
Skalet av en citron
2 msk citronsaft
1 - 2 tsk timjan, gärna färsk
2 msk bjäst eller vegansk parmesanost (Kan uteslutas)
Salt
Svart- och vitpeppar
3 msk olivolja
0,75 dl hasselnötter, grovt hackade
Timjankvistar, färska
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnssäker form med margarinet. Dela spetskålen i fyra delar. Skär löken i klyftor. Lägg allt i formen. Salta. Vispa ihop grädde, mjölk och mjöl i en skål. Pressa ned vitlök och riv ned citronskalet. Tillsätt citronsaft, timjan och bjäst eller parmesan. Salta och peppra efter smak. Häll blandningen över kålen och löken. Ringla över olivoljan. Gratinera i ugnen i ca 30 - 35 min tills gratängen fått fin färg. Ta ut gratängen ur ugnen och strö över hasselnötter och lägg på timjankvistar. 
 
 
Till gratängen serverade jag sötpotatisfritters och en basilikadressing. Man kan också servera vegansk choritzo till eller grönsaksplättar. 
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
#1 - - bylijo.se:

Ser jättegott ut. Det ska jag verkligen testa.

Svar: Det var jättegott! Fina smaker som gifte sig bra med varandra.
Maggiesskafferi