Rustik bröd- och bönsallad

 
HEJ!
 
Hoppas ni mår bra!
Idag ska jag iväg på Formex och låta mig bli inspirerad! Då gäller det att ladda med en rejäl lunch. Den här rustika bön- och brödsalladen är fulladdad med protein och kolhydrater, så den passar ju bra en dag som denna.
Jag äter den med en skiva rostat surdegsbröd till.
 
 
Ingredienser:
 
200 g haricot verts
4 tjocka skivor grovt surdegsbröd
Olivolja till stekning
1 vitlöksklyfta, skalad och pressad
2 nypor flingsalt
8 plommontomater, delade på mitten
1/2 rödlök, skivad
1 burk stora vita bönor
1/4 dl olivolja
2 tsk äppelcidervinäger eller rödvinsvinäger
2 msk hackad persilja
Svartpeppar, färskmalen
Flingsalt
 
 
Börja med att koka haricot vertsen i lättsaltat vatten i ca 3 min. Häll av vattnet och skölj dem i kallt vatten.
Skär brödet i kuber. Hetta upp oljan i en stekpanna och lägg i brödkuberna. Stek dem knapriga och gyllene. När det bara är en liten stund av stekningen kvar, blanda ned den pressade vitlöksklyftan. Salta. Låt brödkuberna svalna en stund. Lägg de delade tomaterna i en salladsskål. Lägg ned haricot vertsen, rödlöken och bönorna. Häll på olivoljan och äppelcidervinägern. Lägg i brödkuberna och persiljan. Salta och peppra. Blanda salladen väl. 
Klart!
 
 
Hoppas ni får en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie
#1 - - Tess:

Så himla gott! Jag börjar bli sugen på matiga sallader nu när det blir ljusare :D

Svar: Ja, visst är man lite trött på stabbig mat nu:) Vi går mot ljusare tider..
Maggiesskafferi

#2 - - Jenny:

Ser jättegott ut! Och vilka fina bilder du tar också!

Svar: Tack, vad kul att du gillar bilderna! Ha en fin dag!
Maggiesskafferi

#3 - - bylijo.se:

Vad gott det ser ut. Det ska jag testa att göra.

Svar: Ja, den här salladen är både mättande och god! :)
Maggiesskafferi