Cashewspread med soltorkade tomater och basilika

 
HEJ!
 
När jag blev vegan för 1,5 år sedan tyckte jag att det var svårt att hitta bra pålägg till mackan. De flesta av de pålägg jag åt förut var ju animaliska: ost, korv och leverpastej, t ex. Så det gällde att hitta nya saker som jag kunde lägga på mackan. Vissa produkter har varit godare än andra om man säger så;) 
 
Det jag har hittat och som jag tycker funkar är ett par ostar, te x Violife´s ostar och Oatly´s mjukostar. Jag äter också mycket mandelsmör och jordnötssmör på mackorna nu, och det är ju verkligen jättegott, men ibland har jag saknat variationen. Det finns ju faktiskt en gräns för hur mycket jordnötssmör man kan stoppa i sig, haha!
 
Det jag har börjat göra nu, och som jag verkligen tycker är SUPERGOTT är spreads på cashewnötter.
Så här kommer receptet på två olika spreads som är goda att ha på mackan:
 
Ingredienser:
 
2,75 dl cashewnötter, naturella
1 vitlöksklyfta, skalad och pressad
1/2 msk rapsolja
2 tsk citronsaft
 
Smaksättare 1
4 - 5 soltorkade tomater i olja
Några basilikablad
ev 1-2 msk vatten
 
Smaksättare 2
1 stor näve färsk basilika, hackad
1/2 tsk salt
ev 1-2 msk vatten
 
 
Blötlägg cashewnötterna i minst fem timmar i en skål med vatten. Häll av vattnet och skölj cashewnötterna. Lägg dem i en bunke tillsammans med vitlök, rapsolja och citronsaft. Mixa ihop allt slätt med en stavmixer. Ta ut hälften av massan och lägg den i en annan bunke. Tillsätt smaksättare 1 i en av bunkarna. Mixa lite till tills du får en slät konsistens. Tillsätt ev lite vatten om röran känns för tjock. Upprepa med smaksättare två. Häll upp rörorna i två olika skålar. 
Spreadsen kan förvaras i kyl i upp till en vecka.
 
 
Inte bara gott utan nyttigt! Visste ni att Cashewnötter bl a innehåller mycket järn? Rapsolja är också en väldigt nyttig ingrediens och likaså vitlöken och citronsaften. 
 
 
Frukostmys med té, grovt bröd och de två spreadsen.
 
 
Pröva detta, det blir så gott!
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie