Äppelpannkakor

 
( I samarbete med Cult design.)
 
HEJ!
 
Kärlek vid första ögonkastet var det när jag såg denna servis på FORMEXmässan nu i vintras.
Den är SÅ jag, ni som har följt mig ett tag förstår säkert vad jag menar..
Servisen heter Orient för att den har mönster från världens alla hörn. Den är lantlig, vacker och jag blir bara så glad av att titta på den. Jag började prata med designern Marita Lord och vi funderade på om vi kunde ha ett samarbete. Det ville jag ju förståss och i fredags fick jag hem den fina servisen. Det som är så bra med denna servis är att den är gjord av stengods. Vet inte hur många vackra keramikfat jag köpt hem och efter ett tag är de chippade i någon kant för att de är så sköra. Jättetråkigt och inte så hållbart. ( Haha, där fick jag till det ;)
 
Kika gärna in på www.cultdesign.se  för att se deras underbara sortiment.
 
 
Även servetten i vitt och grått kommer från Cult design.
 
 
För att fira vårt samarbete så lagade jag dessa äppelpannkakor.
Här kommer receptet:
 
4 port
 
Ingredienser:
 
 1 dl kikärtsspad 
1 msk olja 
8 dl havremjölk
5 dl vetemjöl 
1 tsk salt
2 msk socker
1 medelstort äpple, skalat och fint rivet
Mjölkfritt margarin att steka i
 
Vispa samman kikärtsspad, olja och mjölk. Tillsätt mjölet medan du vispar och häll i salt och socker.
Blanda ned det rivna äpplet. Låt smeten stå och vila i ca 20 min. Hetta upp en stekpanna och lägg i en klick margarin. Häll i ca 1,5 - 2 dl smet i stekpannan och stek pannkakan gyllengul. Vänd pannkakan och stek lite till. Lägg upp pannkakorna på ett fat. Servera med sylt, färska jordgubbar och toppa med lite florsocker.
 
Jag brukar faktiskt ofta riva ned ett äpple i pannkakssmeten. Pannkakorna blir lite matigare och nyttigare då. 
 
Ha en riktigt fin kväll!
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - JUNITJEJ:

Så himla gott det ser ut!

Svar: Vad kul att du tycker det, pannkakor är grejer det;)
Maggiesskafferi

#2 - - Liselotte Johansson:

Ser jättegott ut. Vecka 10 ska vi åka till Klövsjö och åka skidor då ska jag testa att göra äppelpannkakor. Tack för tipset.

Svar: Ja gör det! Perfekta att ta med på utflykter också. Ha en jättefin vecka med en massa skidåkning:)
Maggiesskafferi