Rödbetshummus

 
 Hej vänner!
 
Måndag igen, visst går veckorna fort?!
Vi är snart inne i oktober, fast det fortfarande är sommarvärme ute. Det käns lite konstigt och faktiskt lite oroande. Det får mig att tänka på miljön och klimatpåverkan. Jag läste ordet "miljöstressad" häromdagen och tyckte att det passade in på hur jag känner mig lite titt som tätt. Stressad över att naturen och haven inte mår så bra. Men också stressad i vardagen med all sopsortering, att välja bort onödig plast, att köra bilen så lite som möjligt m m. Ofta smyger sig det där dåliga samvetet på , och det skapar också stress. Men allt det där är något som bara måste göras, även om det blir obekvämt och krångligt ibland. För det är vi människor som i allra högsta grad  påverkar utsläppen. Bland annat så kan vi tänka på vad vi lägger på tallriken. Om du väljer gröna alternativ till kött och mjölkprodukter så bidrar du till att koldioxidutsläppen minskar avsevärt.
 
Därför tänker jag idag bjuda på receptet på en rödbetshummus.
Ni som följer mig vet att jag älskar röror, och den här kan man ha till det mesta. Igår kväll åt vi nygräddat vitlöksbröd med hummus till som en liten förrätt till middagen. Man kan också ha den i sallader, som en sås eller som pålägg på mackan.
Här kommer receptet:
 
 
 Ingredienser:
 
5 mellanstora rödbetor
230 g kokta kikärtor
1 1/2 msk tahinipasta eller olivolja
2 vitlöksklyftor, skalade
2 tsk citronsaft
1 tsk äppelcidervinäger
1 1/2 tsk salt
Vit- och svartpeppar
 
 
 
 
Börja med att koka rödbetorna i ca 40 - 50 min beroende på hur stora de är. ( Det går också bra att använda färdigkokta om man vill. ) Känn efter att de är klara och häll sedan av kokvattnet. Låt rödbetorna svalna. Lägg kikärtorna i en skål eller bunke. Tillsätt tahinipastan och pressa ned vitlöken. Tillsätt citronsaften och äppelcidervinägern. Mixa samman allt med en stavmixer tills det blir en slät röra.
Smaka av med salt och peppar. 
 
 
Ha en fin vecka nu!
 
KRAM
 
#1 - - Film&serier bloggen:

Det där ser så gott ut! Äter nästan bara vegetarisk nuförtiden och jag älskar det!

Svar: Vad kul att du tycker det! Det finns så mycket goda vegetariska och veganska alternativ idag, så man kan äta fantastiskt gott! Vilken kul blogg du har förresten:)
Maggiesskafferi

#2 - - bylijo.se:

Jag ska ta upp mina egenodlade rödbetor i dag. I kväll ska jag testa ditt recept. Jag håller tummarna att det inte regnar för mycket så det går att vara ute i trädgården. Just nu hällregnar det här.

Svar: Åh, odlar du egna grönsaker?! Så härligt, det hoppas jag med kunna göra framöver.
Maggiesskafferi