Blåbärsgröt- Superfood!

 
Hej!
 
Hoppas ni har haft en härlig start på den här veckan. Vi är lite krassliga här. Igår var jag tvungen att vara hemma med äldsta sonen som hade ont i magen på morgonen. Det gick över framåt eftermiddagen som tur var. Själv har jag tampats med bihåleinflammation de senaste veckorna. Den är nästan borta nu, men det var en seg förkylning det här. Jag försöker att äta extra nyttigt nu, för all den energi jag fick från sommaren känns som bortblåst i och med bihåleinflammationen. Igår kokade jag ingefärsvatten och i morse åt jag denna blåbärsgröt- Riktig superfood!
 
Jag använder gärna osötat blåbärssylt och smyger ner linfrön i. Men inte för många, då upptäcks de av León som vägrar äta upp gröten.
Han har ögon som en hök den pojken!
 
4 port
 

 Ingredienser:

 

2 dl havregryn

4 dl vatten

0,5 dl blåbärssylt

Linfrön

Salt

 

Blanda havregryn och vatten i en kastrull. Koka upp gröten under omrörning. Tillsätt blåbärssylt, linfrön och salt.

Fortsätt att koka gröten tills den är klar. Servera med färska blåbär, rostade mandelsspån och mandelmjölk. Avsluta med att ringla över lite agave- eller lönnsirap.

 

 
Blåbär är riktiga superbär!
 
 
Visst ser det gott ut?!
 
 
Det har blivit väldigt mycket tédrickande de senaste veckorna.
Alltid i min favoritkopp från Spode.
 
 
 
 
 Earl Grey är favoriten. Jag blir aldrig trött på det téet.
 
 
 
Bästa drycken om man vill undvika förkylningar är ändå den här Ingefärsshoten.
Jag återkommer med detta receptet under den kommande veckan.
 
Ha en underbar onsdag!
 
KRAM

 

 
 
 
#1 - - carro:

Ser helt underbart gott ut ju :) något man borde prova.

Svar: Ja, det tycker jag att du ska göra! Gröten blir jättegod!:)
Maggiesskafferi

#2 - - Josefin Nilsson:

Åh det där ser ju verkligen galet gott ut! :)

Svar: Vad kul att du tycker det:) Testa gärna!
Maggiesskafferi

#3 - - Linda Jansson:

Det där såg så himla gott ut och så enkelt,det måste jag göra🤗

Svar: Ja, det är superenkelt att göra! Klart du ska testa:) Kram
Maggiesskafferi

#4 - - bylijo.se:

Gröten ser jättegod ut. Jag gör också en liknande gröt ibland men jag gör på frusna blåbär istället för sylt. Det var länge sedan jag gjorde gröten. Det får nog bli en sådan till söndagsfrukosten. Ha en fin helg.

Svar: Tack! Ja, det är riktig sk "superfood"! Ha en fin vecka:)
Maggiesskafferi