Vegansk Texasgryta med srirachamajjo och klyftpotatis

 
Hej alla fina!
 
Hoppas er vecka har varit bra:)
Själv har jag precis landat lite efter en fullspäckad vecka med jobb och efterarbete från Vegovision som jag ju var med som utställare på. Vegovision, ja- vilken fantastisk mässa! Jag blev så inspirerad av alla utställare och besökare som var där. Så roligt att se kokboken möta publiken. Vilken respons den fick!
 
Till helgen blir det releasefest för boken med cirka hundra inbjudna gäster- ser så mycket fram emot det!
 
Nu till ett mattips inför helgen!
 
Jag tror vi har hittat en ny fredagsfavorit i vår familj. Den här grytan går jättefort att laga och passar perfekt även som bjudmat. Till grytan serverar jag srirachamajonnäs och klyftpotatis. Vissa barn (eller vuxna;) kanske föredrar bara majonnäs eller havrefraiche istället för den lite starkare Srirachamajjon, så ställ fram det också om du vill.
Här är receptet: 
 
4-6  port
 
Ingredienser:
 
 
Klyftpotatis:
 
12-15 medelstora potatisar, skurna i klyftor
Olja
Salt
Svartpeppar, nymalen
 
 Texasgryta:
 
Olja till stekning
1 gul lök, fint hackad
400 g sojafärs
1 gul lök, fint hackad
380 g  kokta svarta bönor 
2 dl barbequesås 
3 dl vatten
380g krossade tomater 
Salt
Peppar
 
Srirachamajjo:
 
1 dl vegansk majonnäs
1 msk Srirachasås
1 msk citronsaft
Salt
 
 
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg potatisklyftorna på en ugnsplåt och ringla över oljan. Salta och peppra. Stek potatisklyftorna i ugnen i ca 20-30 min tills de fått fin färg.
Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna eller gryta. Stek löken mjuk. 
Tillsätt färsen och bryn den runt om. Häll av och skölj bönorna. Blanda ner bönorna, barbecuesås, vatten och de krossade tomaterna och låt allt koka i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Dressingen gör du genom att blanda alla ingredienser i en skål. Klart!

 Ha en fin torsdag!

KRAM Maggie