Pannkakor på kikärtsspad

 
Hej!
 
Hoppas ni har en fin lördag! Vädret är fantastiskt här i Vaxholm så efter lunch så ska jag och barnen vara ute en stund hade jag tänkt. Man måste ju tanka varenda droppe D-vitamin så här års. Vi ser alla ut som spöken mer eller mindre på grund av maginfluensan vi hade förra veckan. Usch, det är inte kul, skönt att vi tagit oss igenom den!
 
Till lunch blir det pannkaka!
De här pannkakorna är lika lätta att göra som vanliga pannkakor. De är dessutom väldigt
miljösmarta eftersom du tar tillvara kikärtsspadet som du annars kanske hade slängt.
Så här gör man:
 
2 -4 port
 
Ingredienser:
 
 1 dl kikärtsspad 
1 msk olja 
8 dl havremjölk
5 dl vetemjöl 
1 tsk salt
2 msk socker
Mjölkfritt margarin att steka i
 
 
Vispa samman kikärtsspad, olja och mjölk. Tillsätt mjölet medan du vispar och häll i salt och socker.
Låt smeten stå och vila i ca 20 min. Hetta upp en stekpanna och lägg i en klick margarin. Häll i ca 1,5 - 2 dl smet i stekpannan och stek pannkakan gyllengul. Vänd pannkakan och stek lite till. Lägg upp pannkakorna på ett fat. Servera med sylt, färska bär, äppelmos, vispad växtgrädde eller något annat gott.
 
 
 
 
Barnsligt gott blir det!
 
Ha en fin dag!
 
KRAM 
 
 
#1 - - bylijo.se:

Pannkakorna ser jättegoda ut. Jag har tänkt ett tag att använda kikärtsspad men har inte kommit mig för ännu. Jag ska tag i det. Kanske redan i morgon till frukost.

Svar: Tack, de var supergoda! Pröva gärna, det finns flera recept på bloggen där jag använder kikärtsspad.
Maggiesskafferi