Chiasylt

 
God Morgon!
 
Jag är väl förmodligen sist ut av alla matbloggare med att lägga upp ett recept på chiasylt, haha! Men här kommer det i alla fall. Jag har velat göra chiasylt länge och igår blev det alltså av. Chiasylt är en nyttig sylt du kan ha i gröt, overnight oats och smoothiebowls t ex. Det är också jättegott på pannkakor! 
 Det är bara sex ingredienser i den här sylten. Hallon, chiafrön, vatten, citronsaft, kardemumma och Stevia. Jag använde förståss den steviaprodukten jag fick i goodiebagen på bloggfrukosten förra veckan. Det går såklart bra att använda något annat nyttigare sötningsmedel (kokossocker, agavesirap.,lönnsirap...) Själva idén med chiasylt är att den ska vara nyttig så vitt socker kan man ju undvika.
 
 
 
Ingredienser:
 
3,5 msk chiafrön
1,5 dl vatten
2 dl frysta hallon
1 tsk citronsaft
1/2 tsk mald kardemumma
10 droppar stevia ( Motsvarar 1 tsk av annat sötningsmedel )

 

Blanda chiafrön och vatten i en skål så att alla frön blir blöta. Låt stå i kylskåpet i 10 minuter.
Chiablandningen börjar nu svälla och bilda en geléliknande form. Ta fram skålen och tillsätt hallonen, citronsaften, kardemumman och sötningsmedlet. Mixa allt till en slät massa. Häll sylten i en glasburk med lock och förvara i kylen. Sylten håller i ungefär en vecka om den står kallt.

 

Chiafrön innehåller massor av nyttigheter som omega-3, protein, magnesium, zink och kalium. Dessutom innehåller chiafrön kolhydrater som utgörs av vattenlösliga fibrer vilka jämnar ut blodsockret och förbättrar tarmfunktionen.

 
Pröva detta, chiasylt är SÅ gott!
 
Idag ska jag baka två olika sorters julkakor, det ska bli så kul. Jag har inlett ett samarbete med ett livsmedelsföretag som kommer att göra en julbakskampanj tillsammans med några matbloggare. Jag är en av dem och recepten på kakorna kommer såklart framöver här på bloggen.
 
Ha en fin dag!
 
/Maggie