Vegansk mandelkaka från Provence

 
Hej!
 
Nu är det bara några dagar kvar till semestern, oj, vad vi ser fram emot att komma iväg!
Det kommer att bli lite lugnare här på bloggen under de veckorna vi är iväg, men jag hoppas komma tillbaka med massor av ny inspiration och matglädje! Innan dess så tänkte jag att jag bara måste lägga ut detta härliga recept på  en riktig sommarkaka!
Enkel att slänga ihop när det vankas fikagäster eller man blir sugen på något gott.
Jag brukar variera denna kaka med att använda äpplen istället för päron, det beror på vad jag har hemma just då.  Hoppas ni ska tycka om den lika mycket som jag gör;)
 
 Ingredienser:
 
3, 5 dl vetemjöl
0,5 dl rörsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma, mald
2 krm salt
2,5 dl havre- eller sojamjölk
1 dl solrosolja
150 g mandelmassa, riven
300 g päron av fast sort
0,5 dl mandelspån
Olja till formen
Ströbröd till formen
Florsocker
 
 
Sätt ugnen på 180 grader.  ( 170 grader i varmluftsugn.) Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt mjölken och oljan. Rör ihop allt till en jämn smet. Riv ned mandelmassan med ett rivjärn. Dela päronen i halvor. Ta bort kärnhuset och skär sedan halvorna i skivor. Häll smeten i en oljad och ströbröad springform, 23 cm i diameter. Tryck ned päronskivorna i ett vackert mönster. Strö över mandelspån. Grädda i mitten av ugnen i ca 35 - 40 min. Känn efter med provsticka om kakan är torr. Innan servering, pudra kakan med florsocker. Servera kakan med lättvispad sojagrädde eller vaniljsås.
 
 
 
 
Hoppas ni får en fin fortsatt vecka!
 
KRAM
7 kommentarer publicerat i Bakning
Taggar: bakning, foto, inspiration, laktosfritt, veganskbakning, veganskt, äggfritt
#1 - - Tess:

Wow! Det ser underbart gott ut :D

Svar: Tack Tess! Vad kul att du tycker det! Hoppas du får en härlig sommar:) KRAM
Maggiesskafferi

#2 - - emma:

det låter väldigt smarrigt!

Svar: Eller hur?!
Maggiesskafferi

#3 - - Hemmarecept:

Det ser verkligen gott ut!

Svar: Tack, vad kul att du tycker det!:)
Maggiesskafferi

#4 - - Liselotte Johansson:

Kakan ser jättegod ut. Jag är dock inte så förtjust i päron så jag ska testa den med äpplen istället. Ha en trevlig semester.

Svar: Ja, äpplen funkar också bra! Ha det fint!
Maggiesskafferi

#5 - - iseedee:

Den ser väldigt god ut och lite lyxig dessutom! =)

Svar: Tack! Ja, eller hur!? Ha en fin dag!
Maggiesskafferi

#6 - - bylijo.se:

Det ser Super gott ut. Ha en trevlig semester. Jag går på semester på torsdag. Ska bli härligt.

Svar: Tack, vad kul att du tycker det! Hoppas du har en fin semester!
Maggiesskafferi

#7 - - Julia:

Hej.
Välkommen till min SecondhandShop -->> https://heladagen.wordpress.com/ Massor av unika plagg och acessoarer!!

Svar: Det låter kul! Ska titta in:)
Maggiesskafferi