Veganska rosa maränger

 
Hej!
 
Jag är egentligen ingen "marängtjej" (Vad nu det är, haha! ) Med det menar jag att jag alltid tyckt att maränger är lite för söta för min smak. Hur som helst så är det svårt att motstå dessa söta godbitar.
De är inte bara goda utan så fina att titta på!
De här marängerna kan man ha i en marängswish eller som dekoration på cupcakes eller en tårta.
Eller så kan man bara äta dem direkt ur burken, som mina barn brukar göra;)
Såhär gör du:
 
Ingredienser:
 
 0,75 dl kikärtsvatten
1,25 dl strösocker
1 msk maizena
2 tsk pressad citronsaft
1 - 2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk rödbetspulver
 
Sätt ugnen på 100 grader.
Häll kikärtspadet i en skål och vispa länge med en elvisp så att spadet blir fluffigt och fast.
Det ska kunna gå att vända skålen upp och ner utan att innehållet rinner ut,
precis som när man vispar äggvita.
Tillsätt sedan socker, lite i taget, och fortsätt att vispa under tiden. Tillsätt sedan citronsaft och majsstärkelse. Vispa ytterligare lite till så att det blir en glansig och toppig smet. Till sist vispar du ned rödbetspulvret. 
Lägg marängsmeten i en sprits och spritsa ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda marängerna i ugnen i ca 1,5 - 2 timmar.
Stäng sedan av ugnen och låt marängerna ligga kvar tills de har svalnat.
Förvara marängerna i en torr glas- eller plastburk med lock.
 
 
 
 
Visst der det gott ut?! 
 
Dessa höll sig krispiga i den här burken i ca två veckor.
 
Ha en fin dag vänner!
 
KRAM
 
 
#1 - - Gime:

HEJ :) vilken fin blogg du har!

Jag är ganska ny här på blogg.se.

kolla gärna in min blogg :) kram!

http://ggiimmee.blogg.se/

Svar: Hej! Vad kul att du tycker det:) Jag ska absolut kolla in din blogg! Lycka till med bloggandet:)
Maggiesskafferi

#2 - - lea, lagomkul:

Ser supergott ut!
Har du provat att göra en marängbotten av denna smet? :)

Svar: Tack! Ja, det har jag faktiskt:) Jag har ett recept på Pavlova tårta här på bloggen som är samma recept. Fast då har jag inte färgat den rosa, utan den är vit.
Maggiesskafferi

#3 - - Ninni Undén:

Åh va gott det ser ut!

Svar: Visst gör de?! De är supergoda!
Maggiesskafferi

#4 - - torres:

Ååh , så söta!!

Svar: Tack snälla! De är jättefina som dekoration på tårtor och cupcakes också!
Maggiesskafferi

#5 - - iseedee:

De ser jätte goda ut! =)

Svar: Eller hur!? Ha en fin helg!:)
Maggiesskafferi

#6 - - bylijo.se:

Du har verkligen många roliga recepttips.

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det finns mycket att inspireras av! :)
Maggiesskafferi