Tandoorigryta

 
Hej alla fina!
 
Att åka till Indien stod länge på min "Bucket list". För sju år sedan fick jag och Andreas möjligheten att åka till Goa. Det var en sån där resa man kanske bara gör ett par gånger i livet. Allting var helt fantastiskt! Dofterna, kryddorna, hettan, de underbara människorna och färgerna- Allt var så exotiskt!  Och maten!
Vi åt fantastisk Indisk mat varje dag under vår resa.
Vi tillbringade dagarna på stranden, på resortets SPA och tog dagliga yogaklasser. Allt var helt enkelt perfekt. Förutom en sak. Jag var konstat illamående hela resan. Jag trodde att det berodde på sk "Delhi belly". En dag var jag så illamående att jag var tvungen att stanna på rummet. Hotellet skickade mig en jättestor bukett för att önska mig "krya på", och när jag fick den började jag storgråta! Jag kunde inte förstå hur fantastiska de här människorna var som gjorde detta för mig:) Jag kunde inte heller förstå varför jag var så känslomässig, men jag tänkte inte mer på det. Jag blev bättre, men var lite illamående resten av resan. När vi kom hem stod det klart: Jag var ju gravid med Albin!
Detta är en av anledningarna till att Indien alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag hoppas kunna åka dit igen, men till dess får jag laga Indisk mat här hemma i Sverige.. Som denna Tandoorigryta till exempel!
 
Ingredienser:

Marinad:
 
300- 400 g sojafilébitar, frysta (Jag använde filéer från Hälsans kök.)
1,5 dl sojgurt
2 msk tandoorikrydda
1 krm svartpeppar
1 krm paprika- eller chilipulver
1 tsk salt

Sås:

Olja till stekning
1 gul lök, hackad
2 - 3 vitlöksklyftor, skalade
2 - 3 msk tandoorikrydda
1/2 tsk gurkmeja
1 nypa kanel, mald
400 g krossade tomater 
4 msk tomatpuré
1/2 dl vatten
3 dl havregrädde
1 bit färsk ingefära, riven
1 färsk röd chili, hackad
1/2 tsk socker
Salt
Vitpeppar
 Färsk koriander
 
 
 
Häll sojgurten i en liten plastpåse. Tillsätt tandorikrydda, svartpeppar, paprikapulver och salt.
Lägg i filéerna. Låt allt ligga och marinera minst en halvtimme i kylen. Vänd påsen ett par gånger så marinaden täcker alla filébitar. När de marinerat klart fräs upp filébitarna och marinaden i generöst med olja. 
Stek upp den hackade löken och pressa ner vitlöken i en annan stekpanna. Häll i tandorikryddan, gurkmejan och kanelen. Låt fräsa ytterligare en stund. Häll i tomaterna, vattnet och tomatpurén. Låt allt koka en stund. Riv ned ingefäran och lägg i chilin. (Ta bort kärnorna om du inte gillar riktigt stark mat.) Tillsätt havregrädden och de stekta filébitarna med marinaden ooh låt allt puttra ytterligare en stund. Smaka av med socker, salt och vitpeppar.
Strö över finhackad koriander.
Servera tandoorin med nan/ chapati och basmatiris.
 
 
 
 
 
 Ha det fint alla!
 
KRAM
#1 - - Tess:

Det ser supergott ut! :)

Svar: Tack! Vad kul att du gillar den:) Ha en fin kväll!
Maggiesskafferi