Pasta Belugnese

 
 
Hej alla fina!
 
Här om dagen knackade jag på hos grannen.
Jag och Albin var där med en kalasinbjudan till ett av barnen.
När vi stod i hallen tyckte jag att det luktade så gott. Grannen sa att hon gjort pasta med köttfärssås, men istället för köttfärs så hade hon belugalinser. "Det måste jag testa", tänkte jag, vilket jag gjorde, så här kommer min variant av såsen, som så fyndigt kallas "Pasta Belugnese;)
  
 
4 port
 
Ingredienser:
 
3 dl kokta belugalinser
olja att steka i
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
1 krm paprikapulver
3 tsk oregano
1 burk krossade tomater, ca 400 ml
3 msk tomatpuré
2,5 - 3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk agavesirap eller annat sötningsmedel
1 tsk soja
1 tsk balsamvinäger
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
svartpeppar, färskmalen
malda cashewnötter
 
Koka linserna enligt anvisningen på förpackningen.
Hetta upp oljan i en stekpanna. Fräs löken och vitlöken mjuk.
Häll ned paprikapulver och oregano. Fräs lite till. Häll ned tomatkross och tomatpurén.
Tillsätt sedan vatten, men spara en halv deciliter till senare om såsen blir för tjock.
Tillsätt buljongtärningen, agavesirap, soja och balsamvinäger och låt allt puttra
under lock i ca 20-30 min.
Tomatsås blir bättre om man kokar den länge, så om du har tid, gör gärna det.
Till sist tillsätter du linserna och eventuellt resten av vattnet.
Låt puttra ett par minuter till.
Salta och peppra efter smak. Servera belugnesen med pasta.
Avsluta med att strö malda cashewnötter över.
 
 
Detta är ett så bra exempel på när man hitar en ersättning till köttalternativ som är billig, nyttig, miljövänlig och fantastiskt god! 
 
Ha en härlig dag!
 
KRAM