Rödbetsbiffar

 

Hej!

Innan jag började äta helt veganskt så tyckte jag det var svårt att tilllaga grönsaker. Jag ville gärna få in mer grönt i min matlagning, men jag tror att jag hade någon slags föreställning om att det var svårt och att det inte skulle smaka särskilt bra. De flesta av oss har ett gäng maträtter som vi kan laga bra, och oftast håller vi oss till dem. Ibland testar vi något nytt, men återgår snabbt till våra gamla maträtter. I och med att jag började äta vaganskt så var jag ju bara tvungen att börja laga mat på ett nytt sätt. Dels så letade jag efter ersättningsprodukter till animaliska produkter och dels så var jag tvungen att lära mig helt nya rätter. Rätter baserade på grönsaker, bönor, linser och annat från växtrket. Och saken är den att man lär sig ganska snabbt. Min drivkraft med den här bloggen är att jag vill visa att det finns grönare alternativ och att det inte är särskillt svårt att få till det. Växtbaserad mat är något jag brinner för och mitt mål är att inspirera andra att äta och tilllaga mer grönt. 
Här kommer receptet på jättegoda rödbetsbiffar som är väldigt lätta att göra! Man blandar snabbt ihop ingredienserna, formar till biffar och steker dem. Servera sedan biffarna med en sallad, avokado, kokt qinoa  och tahinidressing eller på klassiskt vis med sås och potatis. Eller varför inte lägga dem i ett hamburgerbröd med lite goda tillbehör?! 

8 st

Ingredienser:

500 g rödbetor 
2 dl kokta kidneybönor
2 vitlöksklyftor
3 msk maizena 
Salt
Vitpeppar
Svartpeppar
Olja att steka i 

 
 
Skala och riv rödbetorna på den grövsta sidan av rivjärnet. Lägg massan i en sil och pressa ut rödbetssaften. Lägg rödbetsmassan i en skål. Pressa ned vitlöken. Mosa kidneybönorna och blanda ned dem i skålen. 
Tillsätt maizena och salta och peppra efter smak. Forma massan till 8 biffar.
Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna på medelvärme ca 3-4 minuter på varje sida.
Servera biffarna med en sallad, avokado, kokt qinoa  och tahinidressing eller på klassiskt vis med sås och potatis.
 
 
 
 
 
 
De här rödbetsbiffarna var verkligen goda!
Pricken över i:et var tahinidressingen som man snabbt rör ihop med lite sesampasta, citronsaft, vatten och salt. 
 
Kan det bli nyttigare eller enklare än såhär!?
 
Ha en fin dag:)
 
KRAM
#1 - - Jenny:

Åh vad gott! Jag är själv också vegan och vilken härlig blogg du har! Så kul när man hittar andra inpirerande veganer! Tack!

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir! Hoppas du ska hitta många härliga och inspirerande rätter här på bloggen. Ha en fin kväll:)
Maggiesskafferi

#2 - - Josephine:

Ser otroligt gott ut! Jag är lakto-ovo-vegetarian men jag försöker äta mer veganskt :)

Svar: Tack snälla! Vad kul att du försöker äta mer veganskt, det finns ju så många växtbaserade substitut som funkar lika bra:) Ha det fint! :)
Maggiesskafferi

#3 - - bylijo.se:

Vad gott det ser ut. Jag är väldigt förtjust i rödbetor. Den här rätten ska jag testa.

Svar: Tack! Ja, rödbetor är verkligen jättegott! Vad kul att du vill testa! Ha en fin lördag! :)
Maggiesskafferi