Vegansk saffranskladdkaka med lingongrädde

 
( Betalt samarbete med Carlshamns mejeri.)
 
Hej!
 
Den här kakan är en riktig bjudkaka. Den blir nästan som en tårta med den rosa lingongrädden till. Eftersom kakan är så söt i sig själv så hoppar jag över att söta lingongrädden. Kontrasten sött och syrligt blir väldigt god tycker jag.
 
6 -8 personer
 
Ingredienser:
 
Kladdkaka:
 
100g Carlshamns mjölkfritt margarin 
80g vegansk vit choklad
2,5 dl socker
2 - 3 krm saffran, mald
2,75 dl vetemjöl
1 dl matlagningshavregrädde 
1 krm salt
Carlshamns mjölkfritt margarin till formen
Ströbröd
 
 
Lingongrädde:
 
2 dl vispbar havregrädde
1 dl frysta lingon
 
Florsocker till garnering
 
 
 
 
Sätt ugnen på 180 grader. Smält margarinet. Bryt ned den vita blockchokladen i margarinet och låt den smälta. Vispa samman socker och det smälta margarinet och chokladen. Tillsätt övriga ingredienser. Rör runt tills det blir en jämn smet. Smörj och ströbröda en springform, ca 23 cm i diameter.  Grädda kakan i ca 20 - 25 min. Kakan kommer vara mycket kladdig när du tar ut den, men den stelnar. Ställ kakan att svalna en stund och in med den i frysen i ca 30 - 40 min. Ta ut kakan och pudra över florsocker. Vispa havregrädden fluffig med en elvisp. Mosa de tinade lingonen. Blanda grädde och lingon. Servera kakan med en klick lingongrädde. 
 
 
 
KRAM 
 
Maggie 
 
#1 - - Tess:

Alltså wow, vad gott! Du är så himla inspirerande Maggie! :D

Svar: Tack snälla du! Ja, detta är en riktig julkaka deluxe! Kram
Maggiesskafferi

#2 - - emelivet.blogg.se:

Wow vilken spännande kombination! 😍 Älskar lite udda blandningar och bloggar om det, kolla gärna in min blogg 🙂 god jul! //
Www.sockerglutenochlaktosfri.blogg

Svar: Tack, vad kul att du tycker det! :) Jag vill baka mer glutenfritt så jag ska verkligen kolla in din blogg.
Maggiesskafferi

#3 - - Hanna:

Hej!
Vet du om den här kakan går att frysa?

Svar: Ja, det är inga problem, funkar fint!:)
Maggiesskafferi