Pepparkakskärleksmums

 
 ( Betalt samarbete med Carlshamn. ) 
 
Hej!
 
Himmel vad god den här kakan är!!
Jag gjorde en stor plåt i förra veckan och det tog bara någon dag så var den borta. Jag ska baka en sats till så vi har till jul.
Grejen med den här kakan är att den smakar pepparkaksdeg.
Så det blir som att äta pepparkaksdeg fast utan att få dåligt samvete;) Rätt bra!
 
På tal om pepparkaksdeg så bakade vi pepparkakor igår, jag, Albin, León och Vendela. Vendela fick sin degklump och vips var den inne i munnen, haha! Det blev inte så mycket baka för henne, men hon var med och tyckte det var kul att se storebrorsorna baka. 
 
Det åts en del deg och vad tror ni, är "du kan få ont i magen av för mycket pepparkaksdeg" bara en sak man säger till barnen för att de inte ska äta upp all deg eller kan de verkligen kan få ont i magen av pepparkaksdeg...?
 
Mina barn hade inte ont i magen, däremot var de lite speedade innan sängdags:)
 
I alla fall, här kommer receptet:
 
Veganska pepparkakskärleksmums
 
ca 20-25 bitar
 
Ingredienser:
 
180 g Carlshamns mjölkfria margarin
2,75 dl havremjölk
3 dl socker
2,5 tsk vaniljsocker
2,5 tsk bakpulver
5,5 dl vetemjöl
2 tsk ingefära, mald
2 tsk nejlikor, malda
2 tsk kanel, mald
2 tsk kardemumma, mald
0,5 tsk salt
 
Glasyr:
 
125 g mjölkfritt margarin
3,5 - 4 dl florsocker
en nypa salt
2 msk kallt vatten
2 - 3 dl kokosflingor
  
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla en ugnsplåt ca 30 x 40 cm.
Smält margarinet i en kastrull och blanda ned mjölken.
Blanda samman alla torra ingredienser och rör ned dem i vätskan.
Blanda allt så det blir en jämn smet. Bred ut smeten i formen.
Grädda i ca 18 - 20 min mitt i ugnen. Ta ut kakan och låt den svalna.
Sedan gör du glasyren. Smält margarinet och vispa ned florsocker,
salt och vattnen under kraftig omrörning. Vispa till en slät glasyr.
Bred glasyren över den helt svalnade kakan.
Strö över kokosflingor. Skär upp kakan i fyrkanter.
 
 
 
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie
#1 - - Sarah:

Det är så roligt att baka :)

Svar: Jag håller verkligen med! Och gott:)
Maggiesskafferi