Saffransrisotto med sparris och timjan

 
Hej!
 
Den här risotton gjorde jag till lunch på påskafton. Det var första påsken jag firar som vegan. Jag är inte den som nitiskt måste hålla mig till mattraditioner men jag lagar gärna mat som ligger nära högtidens maträtter. Så på påskafton blev det denna härligt krämiga risotton. Sparris för mig betyder att våren är på väg och saffran tycker jag känns lite högtidligt:)
Här är receptet: 
 
4 port
 
Ingredienser:
 
1 liter grönsaksbuljong (2 buljongtärningar)
1 msk olivolja
1 liten gul lök, finhackad
5 dl risottoris
1/2 paket saffran
1 dl torrt vitt vin (kan uteslutas)
1 tsk torkad timjan
12 färska sparrisstänger
40 g mjölkfritt margarin
Salt
Peppar
Färsk timjan
 
 
 
Gör buljongen genom att koka upp vatten och lösa upp buljongtärningarna i det. Stek löken mjuk i oljan. Tillsätt riset och fräs det en stund under omrörning. Tillsätt saffran och vitt vin och koka upp det hela. Tillsätt timjan. Sedan häller du i buljongen, slevvis medan du rör om riset. Buljongen ska ha absorberats av riset innan du tillsätter mer buljong. Rör hela tiden. Detta tar ca 20 min. När buljongen är slut tillsätter margarinet. Rör runt försiktigt tills margarinet smält. Salta och peppra. Under tiden du gör risotton så kokar du upp vatten i en kastrull och lägger ner sparrisen. Låt den sjuda i ca 3 min. Ta upp sparrissen när den är klar. Lägg upp risotton på tallrikar. Lägg på sparris och garnera med en timjankvist.
 
 
 
 
Glöm inte att röra runt i riset hela tiden. Då blir risotton bäst!
 
KRAM
 
Maggie
#1 - - Mirre Sweetwords:

Ser jättegott ut

Svar: Vad kul att du tycker det! Risotto är en riktig favvorätt för min del:) Ha en fin kväll!
Maggiesskafferi