Pizza Bianco med kronärtskockshjärtan

 
Hej!
 
Pizza bianco är så vansinnigt gott! Det är en härlig rätt som går hem hos de flesta, stora som små. 
Pizza bianco heter så därför att istället för den traditionella tomatsåsen så har man en vit fyllning gjord av bl a ost eller havrefraiche. I den här har jag en härlig creme på kronärtskockshjärtan som bas. Jag har också toppat pizzan med tunt skivad potatis, som gör att pizzan blir lite mer mättande.
 
Så här gör du min version av Pizza Bianco:
 
2 mellanstora pizzor
 
Ingredienser:
 
Pizzadeg:
 
25 g jäst
1 msk socker eller annat sötningsmedel
1 tsk salt
0,25 dl olivolja
1,5 dl ljummet vatten
0,5 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl special
 
Fyllning:
 
5 kronärtskockshjärtan
100 g havrefraiche
1 vitlöksklyfta, skalad
Salt
 
Topping:
 
8 -10 småpotatisar, tunt skivade
4 kronärtskockshjärtan, skivade
Vegansk mozarella
Svartpeppar
Flingsalt
 Färsk oregano
 
 
 
 
Lös upp jästen i degvätskan, tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen i ca 5 min för hand eller med degkrokar. Låt sedan degen jäsa under bakduk i ca 25 min. Under tiden kokar du de skivade potatisarna i 2 -3 min. Häll av vattnet och låt potatisskivorna rinna av. Ta upp degen på ett mjölat bakbord när den jäst klart och knåda den tills alla luftbubblor försvunnit ur degen. Dela degen i två delar. Kavla ut delarna tunt och lägg dem på mjölat bakplåtspapper på två plåtar. Mixa kronärtskockshjärtan med havrefraiche. Pressa ned vitlöken och salta. Bred ut cremen på pizzorna. Lägg på potatisen och skivade kronärtskockshjärtan. Lägg på mozarellan och vrid över nymalen svartpeppar och strö över flingsalt.  Grädda pizzorna i ugnen i 200 grader i 10 - 15 min, tills de fått fin färg. Ta ut dem och låt dem svalna lite innan du lägger på oregano och serverar dem. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visst ser det gott ut?! 
Jag hann nästan inte fotografera pizzorna innan de försvann. Haha! Men jag är bara glad för det, det var ju ett riktigt gott betyg på den här pizzan.
 
Ha en riktigt fin onsdag!
 
KRAM