Patatas Bravas

 
Hej!
 
Den här rätten blir jag aldrig trött på. Jag kan bli riktigt sugen på patatas bravas och då måste jag ha det!
Den är så god i all sin enkelhet. Potatis, tomatsås och en (stor!) klick aioli. Superenkelt.
Patatas Bravas är en rätt som också tar mig tillbaks till mitt kära Spanien. Solen, havet, tapasbarerna och promenaderna i gränderna. Just nu längtar jag så otroligt mycket till i sommar då vi ska åka dit. Det ska bli så härligt att komma dit igen, jag ser verkligen fram emot det. 
 
Så här gör man Patatas Bravas:
 
2 port
 
Ingredienser:
 
Potatisklyftor:
 
8 potatisar
Olja
2 krm paprikapulver
Salt
Svartpeppar
 
Tomatsås:
 
400 g tomatkross
olivolja
2 - 3 vitlöksklyftor
1 tsk socker
1 krm chilipulver
Salt
Svartpeppar
 
Garnering:
 
2 - 4 msk vegansk aioli
Färsk oregano
 
Skala eventuellt potatisen och skär den i klyftor. Lägg den på en ugnsplåt och ringla olja över.
Strö paprikapulver över. Salta och peppra. Baka potatisklyftorna i ugnen i ca 25 - 30 min i 200 grader.
Under tiden potatisarna är i ugnen gör du tomatsåsen.
Koka ihop tomatkross, olivolja, vitlöksklyftor, socker och chilipulver. Låt det puttra på medelhög värme i ca 20 min. Smaka av med salt och peppar. Ta ut potatisen ur ugnen när den är klar. Lägg potatisarna på ett fat. Häll över tomatsåsen och toppa med en klick aioli. Strö färsk oregano över.
 
 
 
 Patatas Bravas kan man äta som en enklare rätt eller som tillbehör på ett buffébord. Och förstås - som en tapas!
Numera finns det god vegansk majonnäs och aioli att köpa. Jag brukar använda Veggmes aioli. Den är riktigt god! 
Ha det gott!
 
/Maggie