Frukt och Nötbröd

 
Hej alla fina!
 
Hoppas ni har det bra:)
 
Idag lade jag ut denna bild på Instagram. Det är ett frukt och nötbröd som blir supergott och håller sig saftigt länge. Som pålägg kan man ta vegansk mjukost, skivade äpplen, blåbär och fikon. Och så chiafrön förståss! Supernyttigt och gott!
 
Ingredienser:
 
1/2 paket jäst (25 g)
2 tsk salt
2 tsk mörkt muscovadosocker
4 dl ljummet vatten
4 msk olja
4 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special
100g grovt hackade hasselnötskärnor
1 dl russin
1 dl solroskärnor
 
Smula ned jästen i en bunke. Strö över salt och socker. Häll i vatten och olja samt rågsikt. Låt stå några minuter. Häll i mjöl, nötter, russin och solroskärnor. Blanda med degkrokar till en smidig deg. Jäs degen i 1 h. Knåda degen på ett mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Forma ett avlångt bröd och skåra det. Jäs i 30 min. Sedan gräddar du brödet i 180 grader varmluft i ca 30 min. Låt brödet svalna på ett galler under en bakduk. 
 
Ta hand om er, nu ska jag och León till Leos Lekland och trängas:):):)
 
KRAM
 
#1 - - Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg:

WOW! ser helt amazing ut, och veganskt <3 Inte ofta jag hittar det! Men alltså i mitten, är det fikon? Är det gott på? Har nog aldrig smakat ett fikon(om det nu är vad det är)

Svar: Tack, snälla:) Vad kul att du gillar det! När jag blev vegan i somras så tyckte jag att det svåraste var att hitta någonting att ha på mackan. Men jag insåg snart att här gällde det att tänka utanför boxen, haha! Dels så finns det ju vegansk ersättning till ostar och korv men det finns ju så mycket annat man kan lägga på mackan. Frukt, bär, avocado, osv Fikon har blivit en favorit hos mig, (ja, det är skivat fikon på mittenbrödet.) Det måste du prova, så gott!! Se bara till att fikonet är rött i mitten när du delar det och inte brunt, då är det övermoget och smakar inte så bra:) Ha en fin helg!
Maggiesskafferi

#2 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Det lät som ett jättegott bröd, får kanske testa att baka det någon gång :)

Svar: Ja, det var jättegott! Hembakat alltså...:) så härligt!
Maggiesskafferi

#3 - - Mia:

Detta ska jag absolut testa! Lät jättegott!

Svar: Vad kul! Hembakat är ju så gott! Ha en fin helg:)
Maggiesskafferi