Veganskt Knäckbräck

 
Hej!
 
Dan före dan... Spännande! Barnen var uppe tidigt här idag- De är redan supertaggade inför julafton! Det är verkligen så fint att se deras förväntan och glädje. 
I förrgår lagade jag ju knäck som ni vet. Jag gjorde även knäckbräck av en del av smeten. De känns lite nyttigare än knäck eftersom jag strödde pumpafrön, nötter, sesamfrön och chiafrön på dem. Pumpa- och sesamfröna innehåller protein och chiafröna omega3.
Fast när jag tänker efter så är det ju inte särskilt nyttigt med knäck överhuvud taget, haha! Allt socker det innehåller....
De blev himmelskt goda i alla fall:)!
 
 
Ingredienser:
 
 1,5 dl kokosmjölk
1,5 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1 nypa salt
Hackad skållad mandel
Pumpafrön
Sesamfrön
Chiafrön
Pistagenötter, hackade
 
 
Blanda kokosmjölk, socker, sirap och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka allt på medelvärme i ca 30-40 min. Använd helst en termometer, då blir knäcken bäst. När knäcken är 120-123 grader bör den vara klar. Gör även kultestet för att vara på den säkra sidan. Droppa lite knäck i ett glas med kallt vatten. Om du kan forma en kula av knäcken är den färdig, annars behöver den koka lite till. När knäcken är klar häller du i mandeln.
Ta av knäcken från plattan och låt den svalna något. Häll ut knäcken på ett bakplåtspapper. Strö över nötter och frön. När den stelnat skär du knäcken i bitar.
 
 
 
 
Ha nu en riktigt fin dag!
 
KRAM