Vegansk knäck

 
Hej alla fina!
 
Vilken fin dag det är idag! Solen lyser härute i Skärgården och det är frostkallt. Idag är det vintersolstånd, det innebär att NU VÄNDER DET! Vi går mot ljusare tider. Hur mycket jag än tycker om december månad och allt som hör den till så är jag så glad att det från och med nu blir ljusare och ljusare.  
Dagen har jag spenderat mest i köket och resultatet blev bl a dessa himmelskt goda knäck.
Här kommer receptet:
 
ca 30 st
 
Ingredienser:
 
1,5 dl Kokosmjölk, 17 %
1,5 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1 nypa salt
Skållad och hackad mandel
 
Blanda socker, kokosmjölk, salt och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka allt på medelvärme i ca 30-40 min. Jag använde mig av en termometer, när knäcken är 120-123 grader bör den vara klar. Gör även kultestet för att vara på den säkra sidan. Droppa lite knäck i ett glas med kallt vatten. Om du kan forma en kula av knäcken är den färdig, annars koka lite till. Mot slutet häller du i mandeln. Häll upp knäcken i knäckformar. Låt de svalna och ställ in dem i kylen tills de stelnar. 
 
 
 
 
 Visst är formarna söta!? 
 
 
Tips!
Om knäcken skulle skära sig under tiden du kokar den så vispa ned 1 - 2 msk kokosmjölk
så går den ihop igen.
 
Hoppas ni får en fortsatt fin dag!
 
KRAM