Mjuk pepparkaka

 
Hej alla fina!
 
Hoppas ni har en härlig måndag!
Som jag skrev i mitt förra inlägg så hade vi glöggmingel för några vänner här i helgen. Här kommer receptet på den mjuka pepparkakan som jag bakade till festen. 
Jag tycker den blev riktigt bra! Saftig och kryddig- precis som en mjuk pepparkaka ska vara! 
 
Ingredienser:
 
100 g mjölkfritt margarin
1,5 dl mandelmjölk
1 dl soyghurt, naturell
1/2 mosad banan
3 dl mjöl
1 dl mandelmjöl
1 msk bakpulver
3 tsk kanel, mald
3 tsk kardemumma, mald
1 tsk nejlikor, malda
3 tsk ingefära, mald
1 krm salt
2 dl socker
1/2 dl mörkt muscovadosocker
margarin till formen
ströbröd
 
Smält margarinet och låt det svalna lite. Blanda i soyghurt, mandelmjölk och den mosade bananen. Blanda de torra ingredienserna. Häll i degvätskan i bunken med de torra ingredienserna och blanda allt väl. Häll upp smeten, som ska vara ganska tjock, i en smörjd och ströbröad form. Grädda i ugnen i 175 grader i 30-35 min. Pröva med provsticka om den är klar innan du tar ut den. 
 
 
Visst ser den saftig ut!
 
 
 
 
 
 
 Idag ska jag åka och storhandla lite inför julen. Vi ska vara här hemma och fira i år och det ska bli jättemysigt! Det ska bli jättekul att ställa fram grönare, hälsosammare alternativ på julbordet också:) Får se vad jag hittar på:)
 
Ha det så fint!
 
KRAM
2 kommentarer publicerat i Bakning, Julbak;
Taggar: bakning, julbak, laktosfritt, mjukpepparkaka, veganskbakning, äggfritt
#1 - - Emilia Ståhl:

Åååh vilken härlig kaka! Så sugen man blev. Fantastiskt fina bilder!
God jul!

Svar: Tack! Ja, det är ju så gott med mjuk pepparkaka! Vad roligt att du gillar bilderna:) Ha en riktigt fin jul du med:)
Maggiesskafferi

#2 - - Tess:

Mums, vad gott! Jag älskar mjuk pepparkaka :)

Svar: Tack Tess! Det gör jag med! Kram
Maggiesskafferi