Indiska Chapatibröd

 
Hej! 
 
Jag lade nyss upp receptet på en Indisk gryta och här kommer receptet på Chapatibröden, som jag lovade. 
Dessa bröd är himmelskt goda! Men man måste laga dem och äta dem "a la minute", så vänta med att göra bröden tills grytan du serverar till är helt klar. 
  
7 bröd
 
Ingredienser:
 
1 dl fingervarmt vatten
1 tsk salt
1 msk olja
2,5 - 3 dl vetemjöl
 
Topping:
 
25 g mjölkfritt margarin, smält
Hackad vitlök
Hackad persilja
 
 
 
Blanda vatten. salt, olja och mjöl i en bunke. Bearbeta degen smidig på ett mjölat bakbord. Dela degen i 7 bitar. Gör runda bollar och kavla sedan ut degen tunt. Chapati ska vara ca 15 cm i diameter och helt runda enligt Indisk standard. Detta är en konst som tar lång tid att lära sig. Mina blev lite ojämna i kanterna, men jag gillar när det inte är perfekt, utan när det går lite mer åt det rustika hållet. Haha! Smaken blir i alla fall densamma:)
 
 
 
 
Nåväl, när degen är färdigkavlad så är det dags att steka bröden. Jag använde gjutjärnspannan. Värm upp den så den blir het. Lägg i ett bröd och stek det i ca 1 min. Vänd det när det fått fin färg. Stek i ca 30 sek på den andra sidan. Pensla brödet med smält mjölkfritt margarin. Strö över vitlök och persilja. Förvara bröden under folie då håller de sig varma och fuktiga. Servera direkt!
 
 
 
 
 
 Mmmm... Vitlökschapati!
 
Ta hand om er!
 
KRAM
#1 - - Ellen:

Ohh vad gott!

Svar: Pröva gärna, det är inte svårt alls att göra dem:)
Maggiesskafferi

#2 - - Nora Bååth:

Ser verkligen sjukt gott ut :D

Svar: Ja, de är jättegoda! :)
Maggiesskafferi

#3 - - Anonym:

🙌🏼👍🏼👌🏼😍 Dessa kommer bli en riktig favorit känner jag på mig ♥️🙌🏼 Vilken receptskatt 😍🥰♥️ Kram Jessica @wfdd (orka skriva hela igen 😬)

Svar: Tusen tack, vad roligt att du hittat hit. Ja, två års idogt bloggande har blivit en hel del recept;)
Maggiesskafferi