Bye bye Sötsug!

 
Nu är jag inne på min fjärde vecka med helt vegetarisk och 80% vegansk kost. Här om dagen insåg jag att jag inte varit sådär sötsugen som jag brukar vara. Det brukar komma på eftermiddagen, speciellt. Jag har alltid unnat mig fika och choklad, oftast varje dag och gärna flera gånger per dag. Men i och med att jag inte äter kött längre och bara lite animaliska produkter så har mitt sockerintag minst halverats. Dessutom har jag ersatt socker med dadlar i smoothies, milkshakes, glass och bakverk. Socker från frukt är bätre än raffinerat vitt socker efersom det innehåller fibrer också som gör att kroppen lättare kan hantera sockret. Det känns jättekul att en av effekterna med att bara äta vegetariskt blev minskat sötsug.
 
Äta mindre socker
 
Varför ska man äta mindre socker då? Vitt raffinerat socker leder till viktuppgång och fetma eftersom det innehåller mycket tomma kalorier. Varje år får vi i oss i snitt 45 kg socker och det är alldeles för mycket. Socker är också beroendeframkallande och fungerar som en uppiggande drog. Det är därför sötsuget sätter in, oftast på eftermiddagen och sent på kvällen, när det är länge sedan man åt och man känner sig lite trött. Som med andra droger så är det svårt att sluta med socker. Det stimulerar ju även belöningscentrat i hjärnan. Man mår bra för en stund när man äter socker helt enkelt. Men socker leder ofta till övervikt och övervikt leder till sjukdomar som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes bl a.